Chciałem posiłkować się rzetelnymi danymi polskich oferentów dyszy do piaskowania, żeby pokazać dobór kompresora do piaskowania. Niestety w pierwszej dziesiątce wyszukiwania w Google hasła “dysze do piaskowania” nie znalazłem danych dysz potrzebnych do przykładu doboru kompresora.
Parametry dysz do piaskowania
Były informacje o materiale, z którego wykonana jest dysza, kształcie wewnętrznym dyszy, średnicy zewnętrznej i długości całkowitej, średnicy wewnętrznej, a czasami o trwałości dyszy.
Posiadając te dane, można mieć wyobrażenie o dyszy do piaskowania, ale nie wiadomo, jakie jest jej dokładne zapotrzebowanie na sprężone powietrze.
Idąc dalej, nie wiadomo, jaki wybrać kompresor do piaskowania. Jaka powinna być jego wydajność i przy jakim ciśnieniu.
Zasada doboru kompresora do piaskowania
Bo tak jak w każdej aplikacji kompresor dobiera się do zapotrzebowania na sprężone powietrze.
Jest również drugie podejście tj. dobór wyposażenia do kompresora, ale w tym przypadku powinniśmy już mieć kompresor.
Przyjmując założenie, że wybieramy kompresor, to oznacza, że już wiemy, jaką ma zasilić piaskarkę, jaką dyszą będziesz piaskował, żeby osiągnąć założoną wydajność powierzchniową i zysk na wykonanej pracy / usłudze.
Większość problemów eksploatacyjnych w piaskowaniu związanych jest albo zza mało wydajnym kompresorem, albo z zawilgoconym powietrzem. Dlatego tak ważny jest parametr zapotrzebowania na powietrze i wyposażenie sprężarki.
Parametry dyszy Clemco – 8 mm
Na szczęście strony producentów dysz do piaskowania zawierają informację o zapotrzebowaniu na sprężone powietrze lub mają kalkulator doboru.
Przyjmując założenie, że piaskować będziesz dyszą Clemco o średnicy 8 mm charakteryzować się będzie ona następującymi parametrami eksploatacyjnymi:
a
Wykres powstał na podstawie danych producenta po przeliczeniu na wartości metryczne.
Z powyższego wykresu już wiesz, ile powietrza powinien zapewniać kompresor.
Zużycie dyszy do piaskowania
Tylko że dysza zużywa się w wyniku ciągłego przepływu ścierniwa o dużej prędkości.
Większy przekrój dyszy to większe zużycie powietrza. Jeżeli większe zapotrzebowanie jest zapewnione przez kompresor, to skuteczność czyszczenia pozostaje na tym samym poziomie.
Jeżeli jednak sprężarka do piaskowania nie ma zapasu wydajności, to ciśnienie w dyszy spada, skuteczność czyszczenia i wydajność również spadają. Dlatego też dyszę powinno wymieniać się, gdy średnica wewnętrzna osiągnie następny rozmiar z typoszeregu.
Zapotrzebowanie na sprężone powietrze
W przypadku Twojej dyszy o średnicy 8 mm zapotrzebowanie na sprężone powietrze przy ciśnieniu 6,9 bar wynosi 3,9 m³/min. Gdy średnica wewnętrzna osiągnie następny rozmiar z typoszeregu tj. 9,5 mm, to zapotrzebowanie na sprężone powietrze będzie większe o ok. 43% tj. 5,55 m³/min.
Ciśnienie w dyszy, a nie w sprężarce
A teraz na koniec najlepsze 🙂
Podane ciśnienie powinno występować w dyszy, a nie na manometrze sprężarki. Ponieważ po drodze do dyszy mamy jeszcze wąż sprężonego powietrza, piaskarkę, zawory i wąż do piaskowania. Spadek ciśnienia gwarantowany, co oznacza, że sprężarka powinna zapewniać wyższą wydajność, żeby utrzymać ciśnienie na wymaganym poziomie.
Jaki kompresor spalinowy do piaskowania?
Szacuje się, że jeżeli Twój kompresor będzie zapewniał o 50% więcej powietrza niż na podanym wcześniej wykresie, to będzie prawidłowo dobrany do zużywających się dysz.
Z tego względu nowy dobór jest następujący:
Uzdatnianie sprężonego powietrza
Wydajność kompresora do piaskowania to nie wszystko. Pisałem wcześniej, że drugim problemem występującym podczas piaskowania jest wilgoć z powietrza. Sprawia ona, że przewód do piaskowania i dysza obklejają się wilgotnym ścierniwem, co zmniejsza ich średnice efektywne i w konsekwencji skuteczność piaskowania.
Na kanale na YouTube zamieściłem nawet filmik pokazujący ile wody płynie instalacją zasilającą maszynę do czyszczenia suchym lodem. W przypadku piaskowania będzie to samo, bo taka sama sprężarka będzie zasilać piaskarkę.
Aby uniknąć wymienionych wcześniej kłopotów, sprężarka powinna być wyposażona w system uzdatniania sprężonego powietrza. W sprężarkach spalinowych taki system składa się z chłodnicy końcowej z separatorem cyklonowym i automatycznym spustem kondensatu.
Co więcej, jeżeli planujesz piaskować w niskich temperaturach, kompresor do piaskowania powinien być wyposażony w podgrzewacz sprężonego powietrza tj. wymiennik ciepła włączony w obieg smarowania olejem kompresora i odzyskujący jego ciepło.
A gdybyś planował rozszerzyć swoje usługi o czyszczenie suchym lodem, sodowanie, kucie młotem lub wykonywać przeciski kretem, to powinieneś doposażyć jeszcze kompresor w układ filtrów, zapewniający czystość powietrza w klasie 1 zgodnie z normą ISO 8573-1:2010, a resztkowa zawartość cząstek oleju, wyniesie mniej niż 0,01 mg/m³.
Więcej nt. uzdatniania sprężonego powietrza w przewoźnym kompresorze możesz przeczytać we wpisie o kompresorze spalinowym do czyszczenia suchym lodem.
Kompresor spalinowy do piaskowania CompAir C65-10
Biorąc pod uwagę wszystkie omówione wcześniej czynniki dla wybranej dyszy najlepszym wyborem byłby kompresor śrubowy spalinowy do piaskowania CompAir model C65-10 wyposażony w chłodnicę końcową, separator cyklonowy, spust kondensatu, podgrzewacz powietrza i filtry.
Zapewnia on wydajność 6,5 m³/min w zakresie ciśnień 7-10 bar.
Kompresor spalinowy do piaskowania CompAir C14
Gdyby Twoja działalność miała opierać się na piaskowaniu drobnych detali w terenie to mogę zaproponować Ci najmniejszy kompresor śrubowy spalinowy do piaskowania – CompAir C14 (oddzielna porada) o wydajności 1,4 m³/min i ciśnieniu roboczym 7 bar. Zasili ona dyszę do piaskowania Clemco o maksymalnej średnicy wewnętrznej 5 mm i ciśnieniu w dyszy w zakresie 6-7 bar.
Kompresor spalinowy można wyposażyć w opcjonalną chłodnicę końcową z separatorem kondensatu.
Przyłącze sprężonego powietrza ma średnicę 3/4”.
Kompresor śrubowy spalinowy CompAir C14 posiada małe gabaryty, dmuchane, ogumione koła, rączkę do przemieszczania i dzięki temu jest bardzo mobilny. Można go łatwo załadować na każdy samochód dostawczy, pickupa lub przyczepkę.
W krótkim filmie pokazuję, jak kompresor CompAir C14 wygląda w realu.
Jeżeli planujesz piaskować z ciśnieniem większym niż 7 bar to popatrz na film. Później zasugerowałbym rozmowę bezpośrednią w celu znalezienia jeszcze lepszego rozwiązania. Przed tą rozmową jednak powinieneś już znać swoje plany wykorzystania kompresora i jakie maszyny będzie on zasilać.
A czy już wiesz, jak zapewnisz powietrze oddechowe do hełmu do piaskowania z nawiewem, który będzie chronił Twoje drogi oddechowe podczas pracy?
One thought on “Kompresor spalinowy do piaskowania”